‘Deze middelbare school kijkt naar cijfers, maar vooral ook naar talent’

Welke middelbare school kiezen we voor ons kind? Ouders liggen vaak wakker van deze belangrijke vraag. Mogelijk vinden ze het antwoord bij de Open Schoolgemeenschap Bijlmer. ‘Met ons speciaal ontwikkelde lessysteem leggen we talent bloot, en laten we het groeien.’

Jesse werkt ruim twee├źnhalf jaar voor de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB). Zijn collega Marjolijne inmiddels 19 jaar. De twee vertellen openhartig hoe deze middelbare school zich onderscheidt van andere in Amsterdam. “Bij het OSB hebben we de Met hoofd, hart en handen-methodiek ontwikkeld”, vertelt Marjolijne. “Die functioneert als een rode draad bij alles wat we doen.”

De methodiek gaat ervan uit dat leerlingen niet alleen met hun hersenen (hoofd) leren. Op de OSB leren ook wat ze leuk vinden (hart). En door ook praktisch te zijn, voelen ze soms letterlijk wat ze leuk vinden (handen).

Groepsinteractie
Om een dagelijks voorbeeld te noemen vertelt Marjolijne over de manier waarop leerlingen bij het OSB in de klas worden geplaatst. “Bij ons zijn leerlingen opgesteld in kringen, in plaats van rijen met tafels naast en achter elkaar. De leerlingen kijken elkaar daardoor altijd aan. Door in deze opstelling te vertellen over hun dagelijkse gebeurtenissen leren ze te spreken in het openbaar, en kunnen we heel goed zien hoe ze in de groep interacteren. Ook zo gebruiken ze hun hoofd, hart en handen”.

De werkwijze verschaft ook andere inzichten voor de docenten. Door deze alternatieve aanpak zien ze bijvoorbeeld veel eerder waar de passie van de leerlingen ligt. Marjolijne: ” “Zo hebben wij bijvoorbeeld verschillende profvoetballers mogen lesgeven. Denk bijvoorbeeld aan Jan Vertonghen en Ryan Babel. Maar ook Wendy van Dijk heeft bij ons op school gezeten, en theatermaker Sophie de Vries.”

Driehoeksfundament
De twee docenten zijn beiden mentor. Ze geloven in een goede verstandhouding tussen ouders, leerling en henzelf. Dit noemen de twee ook wel het driehoeksfundament. “Leerlingen zijn bij ons geen nummer,” vertelt Marjolijne. “De ontwikkeling van de leerlingen staat bij ons centraal. Dit kunnen wij waarborgen doordat de OSB werkt met deelscholen en docentgroepen per leerling. Deelscholen zorgen voor kleinschaligheid. Daardoor weten we precies wat er aan de hand is en wat een leerling nodig heeft. Ook hebben we intensief oudercontact, soms ook gewoon even via de app, om het beste uit hun kind te halen.”

De docenten vertellen je graag meer over hun werkwijze en methodiek tijdens de open dagen van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer op vrijdag 1 en zaterdag 2 februari en op de openavond voor havo-vwo leerlingen op 14 februari voor havo en vwo leerlingen.