“Bij de OSB kon ik mezelf zijn en mijn talenten ontwikkelen”

Zangeres Cheyenne Toney (24) is bekend van The Voice of Holland en De Beste Singer/Songwriter. Ze ontdekte haar talent op de Open Schoolgemeenschap Bijlmer (OSB). De docenten van deze Amsterdamse middelbare school kijken niet alleen naar cijfers, maar ook naar talenten.

We gaan een stukje terug in de tijd. Als kleine meid ging Cheyenne vaak al in de Maxi Cosi mee met haar moeder en vader op tournee. Haar moeder zelf ook een getalenteerde zangeres – had regelmatig optredens, en op die manier kroop Cheyenne bijna letterlijk het vak in. “Toch wilde ik heel lang mode gaan studeren, en de keuze voor mijn middelbare school heb ik hierop laten aansluiten”, vertelt Cheyenne. “Maar ergens wíst ik dat ik gemaakt was voor het podium. Dat kwartje viel pas toen ik naar het OSB ging.”

Talentprogramma’s
Daarvoor zat ze op een andere middelbare school. Pas na de tweede klas stapte ze over naar het OSB, en raakte haar leven in een stroomversnelling. Net als dat van haar moeder overigens. Jeritza: “In de derde klas leerde ze hoeveel soorten talentprogramma’s er op deze school waren. Ze kon echt van alles kiezen om te kijken wat er bij haar paste. Ik zag Cheyenne opbloeien.” Cheyenne vult enthousiast aan: “Ik kon kiezen uit talentprogramma’s zoals voetbal, extra talen, zoals Chinees en kunst en muziek. Je raadt waarschijnlijk al dat ik niet voor voetbal ging, maar voor kunst en muziek.”

Het OSB gaf Cheyenne alle ruimte om te excelleren binnen het talentprogramma. Zo kreeg ze extra tijd van school om haar passie te ontwikkelen, en toch haar schoolprestaties op peil te houden. Haar moeder heeft haar altijd gesteund. “In mijn dochter zie ik een ster”, vertelt Jeritza. “Ik ben het OSB dankbaar dat zij vroegtijdig talenten ontdekken bij hun leerlingen. Én dat ze die talenten vervolgens ook ontwikkelen met praktische en theoretische programma’s waar de kinderen gelukkig van worden.”

Artistieke vrijheid
Het contact met de docenten gaf de trotse moeder een goed inzicht in de ontwikkeling van het jonge talent: “Als ouder ben je natuurlijk betrokken bij je kind, maar ik merkte aan alles dat de docenten dat ook zijn.” Dat klinkt als een mooi sprookje. Natuurlijk kunnen puberende leerlingen soms ook gewoon lastig zijn – voor zichzelf en naar elkaar toe. “Ik ben nogal expressief en aanwezig”, lacht Cheyenne. “Ik neem graag mijn artistieke vrijheid. Ook toen ik 15 was. Dat was op school soms lastig, maar mijn drive en talent zijn nooit geremd. Je moet gaan voor je goal, en het OSB heeft me hier altijd heel goed bij geholpen.”

Jeritza is blij dat haar dochter haar diploma heeft kunnen behalen, ondanks haar extra tijd voor haar talentontwikkeling. “Vaak zie je dat leerlingen niet altijd hun diploma halen in situaties als deze. Dit is bij het OSB zeker niet het geval. Leerlingen zijn individuen en geen nummertje, en elk kind wordt voor de volle honderd procent ondersteund om het beste uit zichzelf te halen.”

Benieuwd naar hoe het OSB zich toewijdt aan talentontwikkeling?
Kom dan zeker naar de open dag van de Open Schoolgemeenschap Bijlmer op vrijdag 1 en zaterdag 2 februari en de open avond op 14 februari. De docenten vertellen je hier graag meer over de betrokken manier waarop ze talenten ontwikkelen en het beste uit alle leerlingen halen.